Meritporfölj

Öka chansen för att nå ditt drömjobb

I dagens samhälle ställs det allt högre krav på dig som arbetssökande. Det är väldigt viktigt att ditt CV och personliga brev är utformat på ett attraktivt sätt då rekryterare lägger i genomsnitt 4-7 sekunder på ett CV för att avgöra om kandidaten är av intresse eller ej. Det blir även alltmer vanligt att du behöva se över din/skapa en digital profil då alltfler rekryterare söker efter kandidater på till exempel det sociala nätverket LinkedIn. Här nedan beskriver vi de olika momenten som kan öka din chans att få just det där jobbet du vill ha.

Se över ditt CV

För att ditt CV ska vara av intresse är det viktigt att du ser över strukturen på det och att det är uppdaterat. Strukturen bör vara tydlig och lättöverskådlig och ett sätt kan vara att du placerar dina erfarenheter i kronologisk ordning. För att väcka intresse kan det vara värt att under dina kontaktuppgifter ger ett kortare smakprov på vad det är arbetsgivare får om de väljer att anställa just dig. En bild som visar dig i din arbetsmiljö kan också göra att en arbetsgivare blir intresserad av just dig.

Tänk på att hålla ditt CV relevant och att det har en lagom längd, generellt sett brukar 1-2 A4-sidor vara en lagom längd. Se också till att du anpassar ditt CV utifrån den tjänst du ansöker, kanske behöver du ändra på hur du presenterar dina olika erfarenheter beroende på tjänsten du söker.

Anpassa ditt personliga brev

Det absolut viktigaste du ska göra med din ansökan är att undvika ett standardbrev som du skickar ut till flera olika arbetsgivare. Se istället till att du utformar ditt personliga brev utifrån annonsen. Arbetsgivaren ställer i den frågor till dig som arbetssökande och dessa ska du besvara i ditt personliga brev. Dubbelkolla ditt personliga brev och låt gärna någon i din omgivning korrekturläsa den. Retfulla stavfel drar ner intrycket på din ansökan. Se även till att du inte skriver för långt. En halv A4-sida är bra att ha som riktmärke. Förklara för arbetsgivaren varför just du är rätt för tjänsten och visa på exempel. Frågar de efter en person som har stor kunskap i Microsoft Office och du har det, beskriv kortfattat hur du använt dig av det i din nuvarande tjänst.

Avsluta ditt personliga brev med en uppmaning till handling. Du kan till exempel skriva ”ser fram emot att få träffa er vid en intervju” eller ”kontakta mig gärna om det är något ni vill veta mer om”.

Dags för intervju

Intervjun är ett gyllene tillfälle för dig att sälja in dig själv och få arbetsgivaren att tycka att du är rätt person för tjänsten. Därför är det bra att förbereda sig. Läs in dig på företaget och förbered olika frågeställningar som du kan ta med dig till intervjun. Fundera även över hur dina egenskaper skulle passa in på företaget, tänk över dina starka och svaga sidor och förbered svar på dem. Det är ofta frågor som ställs vid en anställningsintervju. Det är även viktigt att öva inför intervjun. Be gärna någon i din omgivning att iaktta ditt kroppsspråk och se om du har några särskilda egenheter eller tics som kan vara bra att träna bort.

Under intervjun är det viktigt att du är flexibel med dina svar. En fråga kan ställas på olika sätt och då gäller det att du kan svara på rätt sätt. Tänk också på ditt kroppsspråk och hur du uttrycker dig. Ha i åtanke att det outtalade kroppsspråket är minst lika viktigt och ett bra handslag kan vara en bra start på din intervju.

Profil på yrkesnätverket LinkedIn

Fler och fler arbetsgivare och rekryterare söker efter möjliga kandidater via sociala nätverk och framförallt via yrkesnätverket LinkedIn. Det är därför en fördel att du skapar en profil där om du inte redan har en. När du skapar din profil är det viktigt att du ser till att du uppdaterar den så att den innehåller information som en framtida arbetsgivare kan tänkas efterfråga. Se till så att din profilbild visar dig i ett professionellt sammanhang. Fyll gärna i en beskrivande rubrik under ditt namn där du beskriver din nuvarande situation. Det är även bra att ha med en kort beskrivning av din bakgrund som yrkesverksam. Försök att beskriva dina arbetsuppgifter kortfattat så att läsaren inte tappar intresset. Lista dina kompetenser och kunskaper via LinkedIns verktyg. Din profil blir då mer sökbar och du har större chans att matchas mot en specifik tjänst. Be gärna folk i din yrkesomgivning att göra en rekommendation på din profil. Det är också ett bra sätt att öka chansen att matchas mot en tjänst eller arbetsgivare.